Zanim odpowiemy na tytułowe pytanie, zastanówmy się skąd pozyskać największą dawkę witamin. Oczywiście, z jedzenia. Zdrowa, zbilansowana dieta, uwzględniająca warzywa, owoce, a także nabiał i mięso, dostarcza nam szereg witamin w zaspokajających potrzeby organizmu ilościach. Czy można zdrowo się odżywiać i mieć problemy z niedoborem niektórych związków? Tak. Pomijając kwestie zdrowotne jak upośledzenie działania niektórych narządów, z niedoborem witamin, a także minerałów mogą borykać się sportowcy. Osoby regularnie uprawiające sport, dla których intensywny wysiłek fizyczny to „norma”, zmuszeni są dodatkowo suplementować niektóre, niezbędne im składniki. Ich niedobór nie wynika ze źle skomponowanego jadłospisu. W niektórych przypadkach sportowcom nie wystarcza kalorii, aby „wcisnąć” w dietę dodatkową dawkę witaminy C, a jeszcze innym czasu – aby uzupełnić braki musieliby jeść co kilkadziesiąt minut. W takich przypadkach najlepiej sięgnąć po sprawdzone rozwiązania, a więc suplementy diety. Mieszanki witaminowe zawierają wszystko to, co w aktualnej chwili potrzebuje organizm.

Bardzo dobre witaminy można kupić w sklepie: https://olimpsport.com/pl/produkty-42/odzywki-i-suplementy-130/witaminy-i-mineraly-60

Jak dowiedzieć się, czego potrzebuje nasz organizm?

Jeżeli znasz siebie, swoje ciało i swój organizm, na pewno poznasz jakich witamin Ci brakuje. Większość sportowców „z krwi i kości” zmuszona jest poznać działanie wszystkich mikro- i makroskładników, tak aby w każdej chwili móc odpowiednio zareagować. Ci lepsi mają od tego ludzi – dietetyka, trenera personalnego, menadżera etc. Jeżeli jeszcze nie stać Cię na „całodobową opiekunkę sportową” musisz nie tylko poznać działanie witamin, ale również dowiedzieć się jak objawiają się ich niedobory. Co więcej, musisz robić regularne badania. Organizm bywa sprytny. Ból oka nie musi oznaczać, że masz problemy ze wzorkiem – może być spowodowany np. psującym się zębem. Bóle w klatce piersiowej mogą być natomiast objawem zakwasów. Regularne badania – i to nie tylko krwi – to norma dla każdego sportowca.

Witaminy
Witaminy

Intensywny i regularny wysiłek może doprowadzić do braków witaminowych (oraz innych substancji), dlatego też tak ważne jest szybkie reagowanie na bodźce. Jeżeli nie chcemy borykać się z anemią musimy nie tylko poznać witaminy, ale również nauczyć się dostrzegać sygnały, wysyłane przez nasz organizm. Nikt nie zna nas lepiej niż my sami. Po pewnym czasie większość z nas dochodzi do wprawy i potrafi poznać czy aktualny ból głowy jest spowodowany niską podażą magnezu, brakiem snu czy też nadmiarem kofeiny.

 

Facebook Comments
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Tele On

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czym kierować się przy wyborze zakładu wulkanizacyjnego?

Przynajmniej dwa razy do roku każdy kierowca wymienia opony w swoim aucie. Najczęściej pow…